Morgen ga ik écht beginnen….

Energy

Hoe vaak heb jij al met jezelf afgesproken dat je morgen écht beter op je eten gaat letten, minder chocolade gaat eten, meer water zult drinken, vroeger naar bed gaat, eerder opstaat zodat je je niet zo hoeft te haasten, weer gaat beginnen met hardlopen, meer tijd gaat vrijmaken voor dingen die ook belangrijk zijn zoals kaartjes sturen naar jarige familieleden en vrienden, je oma bellen, knutselen met je kinderen, of zomaar een stukje wandelen.

En hoe vaak ben je er ook inderdaad de volgende dag aan begonnen om het vervolgens langer dan een week vol te houden?

Bij mij zijn de keren dat ik daadwerkelijk ben gestart en het heb volgehouden de laatste tijd op één hand te tellen. Dan zou je kunnen denken is dat erg dan? Is het echt nodig om iets te veranderen? Is niet al goed genoeg zo? Of; Waarom start je dan niet gewoon, wees eens wat strenger voor jezelf. Tsja. Ik heb blijkbaar gewoon, net als veel andere mensen, een stok achter de deur nodig. Iets of iemand die me in de gaten houdt, me motiveert, me op mijn vingers tikt, me een goed gevoel geeft….. En ja, ik wil zeker wat veranderen, want uit ervaring weet ik dat ik me zo veel energieker kan voelen dan dat ik me op dit moment voel.

Morgen ga ik écht beginnen en ik laat je hier lezen waarom het me nú wel gaat lukken en wat jij kunt doen om nu ook eindelijk te beginnen met datgene waar je al zo lang aan wil beginnen.

1. Zorg dat je in een ritme komt

Voor de zomervakantie zat ik in een lekker ritme van vroeg opstaan, mijn ochtend rituelen in de vorm van oil pulling, wisseldouche, glas sole, yoga & meditatie, samen ontbijten, lunch klaarmaken, kids naar schoolbrengen en dan aan het werk. Misschien klinkt mijn ochtend programma je al als een volledige werkdag in de oren, maar geloof me, toen ik het zo deed gaf het juist veel rust en energie! Nu, ruim drie weken na de zomervakantie zit ik nog steeds niet in een lekker ritme. Ik ga nog te laat naar bed en kan er daardoor s ochtends niet op tijd uitkomen. De yoga en meditatie schieten erbij in, het ontbijt moet snel en gehaast gaan we de deur uit. En hoewel het me tijdens de vakantie helemaal niet kon schelen dat een aantal van mijn principes wat afzwakten, ‘het is vakantie’ was mijn excuus, is het nu een constant gekibbel in mijn hoofd tussen de criticus die boos op me is dat ik niet gewoon doe wat ik moet doen om me energieker te voelen en de saboteur die zegt dat het oké is, ‘blijf nog maar even in bed liggen, je hebt gister tot laat gewerkt….’ Dat gekibbel in mijn hoofd alleen al maakt me doodmoe. Tijd voor actie dus, nu écht!

2. Wees af en toe stil

Maak tijd om even echt stil te zijn, hierdoor krijg je tijd terug. Dingen worden helderder, antwoorden komen ineens uit het niets naar je toe, je merkt je gedachten op in plaats van erin te verdrinken, gekibbel komt tot rust en je gaat doen wat je moet (=wil) doen. Begin met een minuut of tien en bouw dat langzaam uit als je wil. Het enige wat je hoeft te doen is je ademhaling te volgen. Steeds weer als je toch afdwaalt in gedachten, focus je je weer op je ademhaling. That’s all, probeer het, elke dag!

3. Zet een intentie en ga ervoor

Ik wil meer energie en mijn dag in rust beginnen waardoor de rest van de dag alles soepeler loopt. Dus gisteren heb ik mijn voorlopig laatste kop café latte gedronken. Suiker, alcohol en bewerkte producten laat ik komende week even links liggen, vanavond ga ik om tien uur naar bed, morgen leg ik de wekker aan de andere kant van de slaapkamer zodat ik er wel uit moet om hem uit te zetten en dan begin ik mijn dag weer met mijn oude rituelen om vervolgens de rest van de dag voldoende energie te hebben om naast mijn vaste taken en werk ook nog kaartjes te schrijven, mijn oma te bellen, te kunnen knutselen met mijn kinderen en eindelijk weer te beginnen met hardlopen!

En waarom zou het mij dit keer wel gaan lukken? Nou, omdat ik nu een ‘stok achter de deur’ heb. Of eigenlijk twee.

4. Zorg voor een stok (of bos) achter de deur

Zorg dat mensen in je omgeving op de hoogte zijn van je plannen om iets te veranderen, zodat ze je kunnen steunen en motiveren. Misschien kun je zelfs samen voor een verandering gaan en elkaar inspireren.

Mijn ene stok is de detox-week die ik deze week begeleid en waar ik zelf aan mee doe. Ik inspireer en motiveer de deelnemers door elke dag mijn detox tips, ervaringen en recepten met hen te delen en zij motiveren op hun beurt mij weer door vragen te stellen en hun ervaringen te delen. Dit is nu de zesde detox-week die ik begeleid in anderhalf jaar tijd, en steeds is het weer heerlijk. Even de boel resetten. Na een week vroeg opstaan, ochtendrituelen die energie geven, puur en licht verteerbaar eten, veel lekkere thee-tjes en dagelijks yoga zit ik weer vol energie en lijkt alles zoveel makkelijker te gaan.

5. Schrijf op wat je gaat doen

Dit verhaal is mijn andere ‘stok’. Ik heb mijn intentie zojuist vastgelegd door het hier te typen en waarschijnlijk zal ik door menig lezer nu in de gaten gehouden worden. Na mijn vorige verhaal over de wisseldouche kreeg ik veel reacties van lezers die ook zijn begonnen met het nemen van wisseldouches. Super leuk om te horen. Ik hoor ook graag van jou wat jij al zo lang wilt veranderen, wat je weerhoudt om het daadwerkelijk te doen en/of wat jouw stok achter de deur is of zou kunnen zijn. Laat je reactie hieronder achter en laat deze blog jouw stok zijn!

4 Replies to “Morgen ga ik écht beginnen….”

  1. Lieve Marieke,

    Wat een goede voornemens! En wat een goede tips! Welke lekere thee-tjes drink jij? Kan je wat tips geven. Blijf vooral ook genieten van dit heerlijke zonnige weer en hoor daar niet een heerlijk ijsje eten in het zonnetje met je kids en dan vooral er mindfull van genieten. Je kan natuurlijk ook het ijs zelf maken, dat is wat ik doe!!! ( Alles is dan puur natuur maar er gaat wel suiker ) En Jacques mijn man vindt het ijs heerlijk. Maar ook ik.

    Lieve zonnige groet uit Gapinge,

    Rozalien

    1. Wat leuk dat jij je ijs ook zelf maakt Rozalien. En genieten doen we zeker hoor, daar hoeft geen suiker bij aan te pas te komen! Ik vind mijn zelfgemaakt ijs veel lekkerder dan het ijs uit de winkel (muv echt ambachtelijk puur chocolade schepijs :)). We hebben deze zomer heel veel rijpe bramen geplukt en ingevroren. In een handomdraai maak je daar heerlijk zacht ijs van. Ik hak het bevroren fruit in de de keukenmachine samen met een rijpe banaan fijn tot een egale ijs mouse. Eventueel bestrooien met kokossnippers of cacao nibs, mmmm! Mijn thee-tjes (al mag het eigenlijk geen thee heten) maak ik ook het liefst zelf met kruiden uit de tuin of winkel. Gember, munt, citroen verbena, citroengras, brandnetel, paardebloem… Nu gaan we nog even genieten op het strand!

  2. Hoi Marieke,

    Inderdaad zooo herkenbaar!!! Ok je hebt me, je zei het al tijdens de yoga-basics workshop ‘niet voornemen, maar je intentie neerzetten en doen’… het begin was er en toch kwamen bij mij ook de demonen weer om de hoek kijken.. de criticus en de goedprater… bah dan baal ik van mezelf, waar is mijn ruggegraat! Heb al het zandloper kookboek gekocht en begin langzaam wat gerechten uit te proberen. Ga nu lekker schoonmaken (letterlijk ; )), 10 minuten stilte en mijn intenties opschrijven, ophangen in de keuken en dan genieten van deze mooie dag want ik ben vrij …
    Warme groetjes,
    Maris

  3. Hoi Marieke,
    Prachtig verhaal! Inspireert mij om de komende week echt vroeg op te staan -echt echt echt.
    En dat ‘bos’ achter de deur is voor mij Spanje (de komende week dus). Veel zin om de zon te zien opkomen elke dag! Hou me op de hoogte van je vitaliteitstips, heerlijk om te lezen. Groetjes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *