Wat kan ik dan nog wel eten??

IMG_0779‘Maar wat kan ik dan nog wel eten? Overal zitten suiker, kunstmatige zoetstoffen en E-nummers in! Zelfs in vleeswaren zit suiker en ook wel 4 verschillende E-nummers! En wat moet ik drinken als ik naast mijn cola-light ook nog eens het sap moet laten staan omdat één glas sinaasappelsap al drie suikerklontjes bevat? ‘ Dit was een wanhopige reactie van een client die puurder wilde gaan eten in de hoop dat ze zo wat meer energie zou krijgen. Puurder in de vorm van zo min mogelijk bewerkt en rijk aan voedingsstoffen die van nature in het product aanwezig zijn.

Nadat we eens gesproken hadden over het belang van voedingsstoffen voor je lichaam en de impact van bewerkt eten was ze de supermarkt rond gegaan met een kritische blik. Ze had alle etiketten bekeken voordat ze de producten in haar karretje wilde leggen en was zich rot geschrokken. Voorheen had ze alleen gelet op het aantal calorieën en labels waarop stond dat ze goed bezig was omdat het product bijvoorbeeld minder vet of suiker bevatte of juist was verrijkt met vitamines, calcium of vezels. Nu ze deze producten eens nader bekeek, bleek dat ze helemaal niet zo goed bezig was geweest…

Nu ze de ingrediënten- en voedingswaarde overzichten had bekeken op de verpakkingen, bleek dat de meeste van haar wekelijkse boodschappen best veel suiker, suikervervangers, geur- en smaakstoffen, stabilisatoren, emulgatoren, gistextract, smaakversterkers etc. bevatten. Helemaal niet puur dus. De producten zijn allemaal ontstaan in een fabriek door het samenvoegen van goedkope grondstoffen en het toevoegen van stoffen om het lang houdbaar en smakelijk te maken. Al deze toevoegingen vormen een extra belasting voor je lichaam. Hierdoor voelen we ons na het eten van deze producten vaak moe en futloos. Om onze voeding te kunnen verwerken (verbranden) heeft het lichaam vitamines, mineralen en spoorelementen nodig. Volwaardige (pure) voedingsmiddelen bevatten deze vitamines, mineralen en spoorelementen zelf. Maar bij het verbranden van zwaar bewerkte producten, ookwel ‘lege calorieën’ genoemd, worden de voedingsstoffen aan het lichaam onttrokken. Eet je voornamelijk bewerkte producten dan ontstaan er tekorten die leiden tot allerlei klachten uiteenlopend van futloosheid en vermoeidheid, tot slapeloosheid, chronische ziekten en immuunzwakte. Bewerkte producten die ons niet de juiste voedingsstoffen leveren zorgen er ook voor dat we ‘honger’ blijven houden. Honger naar voedingsstoffen! Het lichaam vraagt om voeding, niet om vulling!

Maar als ze de (zwaar) bewerkte producten die ze voorheen kocht niet meer wil eten, ‘wat dan nog wel?’, vroeg ze zich terecht af. De supermarkt staat namelijk vol met dit soort producten, en als je die dus beter niet kunt eten lijkt het net alsof er niets overblijft. Dat lijkt inderdaad zo, omdat we zo afhankelijk zijn geworden van ‘snel’, ‘makkelijk’, ‘goedkoop’ en ‘anderen die het beter lijken te weten en kunnen’; de fabrikanten. Maar neem zelf het heft in handen! Kies voor puur, dus zo min mogelijk bewerkt, producten die vers zijn, producten die je zo kunt eten of zelf verwerkt tot heerlijke gerechten en tussendoortjes. Het hele middelste gedeelte van de supermarkt kun je overslaan. Aan de randen vindt je de verse en pure producten. Je zou er zelfs nog voor kunnen kiezen de hele supermarkt links te laten liggen en je producten rechtstreeks bij de lokale boer te kopen!

Nou hoef je echt niet ineens drastisch alles om te gooien, dat gaat je alleen maar meer energie kosten en frustraties opleveren. Maar kleine inzichten en aanpassingen kunnen al een hoop opleveren. Het lezen over of kijken naar documentaires over de herkomst van je eten geven je inzicht in wat je in je mond stopt en welke gevolgen dit kan hebben (voor jou en de aarde). Dit heeft mij persoonlijk echt geholpen om in te zien dat ik niet klakkeloos op verpakkingen moest afgaan, maar mijn eigen gezonde verstand moest gaan gebruiken. Ook de beoefening van yoga heeft me enorm geholpen om me bewuster te worden van wat mijn lichaam aangeeft en nodig heeft. De keus voor eten dat voornamelijk vult of voedt is nu makkelijk gemaakt! Ik voel me nu zoveel beter en mijn eten is zoveel lekkerder, ik kan me niet meer voorstellen ooit terug te vallen op een eetpatroon dat twee jaar geleden nog heel normaal voor mij was. Met zoete cruesli, kleffe boterhammen met laffe hagelslag, taaie ligakoeken, zoute soep uit een zak,  muffe chocoladebiscuitjes, smakeloze dubbelvla en mierzoet ijs.

Hier mijn alternatieven:

Een echt goede start; maak je eigen melange van bijvoorbeeld zonnebloempitten, pompoenpitten, gemengde noten, hennepzaad, kokossnippers, cacaonibs, chiazaad, rozijntjes of stukjes gedroogd (ongezwaveld) fruit. Je kunt de noten en zaden licht roosteren als een een ‘krokante bite’ wilt. Zelf geef ik de voorkeur aan het weken van de noten en zaden omdat mijn lichaam de voedingsstoffen dan beter opneemt. Voeg de melange toe aan wat gemengd fruit en eventueel wat yoghurt of kwark. Een andere voedzame ontbijt favoriet hier thuis is de ‘overnight oats’. Of wat dacht je van een groente-omelet?

IMG_0041

– Chocomouse ipv boterham met hagelslag; boterhammen met hagelslag waren mijn verslaving, maar als ik nu hagelslag proef snap ik niet meer waarom. Geef mij maar echte chocolade of cacao! Mijn grote verslaving nu is een choco-mouse die ik maak van een halve avocado, 1 rijpe banaan, 2 eetlepels pure cacaopoeder en 1 eetlepel hennepzaad en/of kokosrasp. Alles in de blender, een glas water erbij, blenden en dan genieten maar! Als je er nog wat cacao nibs en kokos overheen strooit is het nog lekkerder!

Voedzame tussendoortjes; Een ligakoek of sultana als tussendoortje? Lekker makkelijk, maar vind je het echt lekker? Ik heb liever een speltwafel met tahin bestrooid met kokos en cacaonibs, een handje noten,  noten-vruchtenballetjes of een stuk zelfgebakken rogge-ontbijtkoek! (recepten volgen) En natuurlijk zijn fruit en groente ook makkelijk en voedzaam als je tussen je maaltijden door trek hebt.

IMG_1738Super soep; Soep uit pak, blik of zak zit vol smaakversterkers en bevat teveel zout en over het algemeen weinig groente. Maak je soep zelf! Het is super makkelijk, heerlijk als lunch of tussendoortje en het helpt je onbewust een grote hoeveelheid groenten en dus voedingsstoffen binnen te krijgen. De basis voor mijn soepen is meestal, ui, wortel, bleekselderij, knoflook, keltisch zeezout, peper, eventueel kruiden en water. Voor onze favoriet, de tomaten-linzensoep voeg ik dan na het blenden nog een fles tomaten passata en gekookte linzen toe. Als ik nog andere groenten in huis heb die op moeten zoals courgette, paprika, venkel of bloemkool doe ik die er ook bij. Hierdoor smaakt de soep iedere keer weer net even anders. Pompoen-, courgette-, doperwt, en knolselderijsoep zijn ook heel simpel en lekker.

Maak je koekjes en taartjes zelf; koekjes uit de winkel heb ik nooit meer in huis.

IMG_0066

Om zelf koekjes te maken heb je vaak maar een paar ingrediënten nodig, het is leuk om te doen en je hele huis ruikt lekker. Veel recepten haal ik van www.voedzo.nl

Toetje??; Als je de hele dag door al lekker eet, dan heb je echt geen behoefte meer aan een toetje na je avondeten. Maar mocht je toch echt nog iets willen, probeer dan bovenstaande choco-mouse eens of neem een noten-vruchtenballetje.

Frisse drankjes; frisdrank, sapjes en siroop heb ik niet in huis, ook niet voor mijn kinderen, en nee, dat is niet zielig. Water is ook lekker en als we iets met een smaakje willen maken we een groene smoothie of lekker thee-tje met kruiden uit de tuin of keukenla.

Oké, eerlijk is eerlijk, het kost iets meer tijd als je zelf je eten maakt, maar je krijgt er dan ook heel veel voor terug. Zoals mijn grote held Michael Pollan zegt, ‘Als we zelf weer gaan koken in plaats van onze toevlucht te nemen tot kant-en-klaar producten is dat niet alleen goed voor onze gezondheid, maar ook voor ons geluksgevoel.’ Het is fijn om (samen) lekkere dingen te maken, op te eten én je daardoor ook nog eens energieker te voelen. En tijd om zelf je eten te maken is best ergens vandaan te halen. Hoeveel tijd besteed jij bijvoorbeeld aan het kijken naar (kookprogramma’s op) TV of aan nutteloos gesurf (naar lekkere recepten, zonder ze te maken) op het internet? Deze tijd kun je ook inzetten om een heerlijke voedzame cake te bakken, die je zowel als ontbijt als tussendoortje kunt eten!

Je lichaam is je belangrijkste bezit en daar moet je goed voor zorgen! Door je lichaam te vullen met ‘snel’ en ‘makkelijk’ gebruik je het als een vuilbak. Niet echt respectvol naar iets dat zo bijzonder is en hard zijn best doet om jou te kunnen laten doen wat je graag doet! Dus heb respect voor lichaam, geef het wat het verdient; voedzaam eten! En vergeet niet te genieten, van zowel het maken als het eten!

Nog een paar tips van Michael Pollan mbt wat je nog wel kan eten:

Eet vooral planten, met name de bladeren, behandel vlees als smaakmaker of als voedsel voor speciale gelegenheden, kleur je bord (met verschillende kleuren groenten, niet met verf), eet dieren die zelf ook gezond hebben gegeten, eet als een omnivoor (varieer; er is zo’n enorme verscheidenheid aan soorten voedsel maar vaak beperken we ons tot een handjevol), eet goed gekweekt voedsel van gezonde bodem, eet wanneer het kan wild voedsel, vergeet de kleine visjes niet, zoet en zout je eten zelf, eet zoete voedingsmiddelen zoals je ze in de natuur aantreft (dus een heel stuk fruit ipv het sap ervan), eet zoveel junkfood als je wil zolang je het zelf maar kookt (grote kans dat dat niet zo vaak is want het kost namelijk veel tijd)!

Recepten:

Noten-vruchten balletjes; Maak 150 gram gemengde noten en/of zaden (hazelnoot, walnoot, amandel, zonnebloempit en/of pompoenpit) fijn in een keukenmachine. Maak 150 gram gedroogd fruit (abrikoos, dadel, vijg, cranberry en/of rozijn) fijn in een keukenmachine. Meng noten/zaden en gedroogd fruit samen met een eetlepel gesmolten kokosolie en eventueel een eetlepel pure cacaopoeder of wat kaneel. Laat even rusten en wat harder worden in de koelkast. Vorm er balletjes van.

Rogge-ontbijtkoek; Meng s avonds 250gr roggemeel met 200 ml water en laat afgedekt een nacht staan. Verwarm de volgende dag 200 gr ongezwafelde abrikozen in een laagje water. Draai de hittebron uit, voeg een eetlepel kokosolie toe en laat nog even nawellen. Pureer de abrikozen als ze wat zijn afgekoeld. Meng een ei, 4 theelepels speculaaskruiden, 1 theelepel kaneel en een snufje zout. Voeg de gepureerde abrikozen toe en voeg het roggemeel toe. Voeg als laatste nog twee theelepels zuiveringszout toe. Bak in cakeblik in de oven op 150 graden in ongeveer een uur gaar.

Boeken:

‘In Defence of food’ of ‘Een pleidooi voor echt eten‘ én ‘Een pleidooi voor echt koken‘ van Michael Pollan

Weten van (h)eerlijk eten 1 en 2 van Rineke Dijkinga

Documentaires:

FoodInc.

Food Matters

Er blijven dus genoeg (h)eerlijke én voedzame dingen over om te eten als we al de (zwaar) bewerkte producten in de supermarkt moeten laten liggen. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, deel ze hieronder!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *