Neem een voorbeeld aan de natuur en laat ballast los!

EnergyWaarom is de voorjaarsschoonmaak algemeen bekend, maar halen we bij een herfst schoonmaak onze schouders op? Waarom detoxen we voornamelijk in het voorjaar om een frisse energieke start te maken maar doen we dat niet in de herfst om ons lichaam voor te bereiden op en te beschermen tegen de invloeden die de herfst en winter met zich mee brengen?

De mens is onderdeel van de natuur, en daarom ook onderdeel van de veranderingen in de natuur. Maar eigenlijk staan we daar niet zo zeer bij stil. We zien duidelijke veranderingen in de natuur om ons heen, maar als we de veranderingen in onszelf al opmerken, worden deze snel afgedaan als ‘lastig’. In het najaar hebben veel mensen last van vermoeidheid, futloosheid, regelmatige verkoudheden of griep, neerslachtigheid, of zelfs depressies. Als jij één van deze mensen bent, probeer het dit najaar dan eens anders aan te pakken!

Zie de herfst als een welkom seizoen, een seizoen van loslaten en naar binnen keren. Net zoals de bomen in de herfst hun sappen terugtrekken in de stam en takken en hun blad laten vallen om energie te sparen om de komende koude winter door te komen, kun jij energie besparen door onnodige ballast die je met je meedraagt los te laten, zowel geestelijk als lichamelijk.

Geestelijke en emotionele schoonmaak                                                                                                                                                           We dragen allerlei herinneringen en overtuigingen met ons mee. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar dat wordt het wel als we hierdoor klachten krijgen. Spanning als gevolg van het blijven hangen in negativiteit gaat zich vastzetten in je lichaam en uit zich in allerlei klachten. De herfst is hét seizoen om hier bij stil te staan. Door af en toe stil te zijn en aandacht te hebben voor je lichaam, kun je klachten gaan zien als een signaal, aanwijzing of kans in plaats van ze te bestempelen als ‘lastig’. De klachten geven aan dat er iets niet goed zit, dat er verandering nodig is. Het is makkelijk om je terug te trekken in je huis, voor de TV of in bed te kruipen of te grijpen naar een pil om de zoveelste verkoudheid de kop in te drukken of genotmiddelen om je depressie dragelijker te maken, maar daar los je het onderliggende probleem niet mee op.

Wat kun je doen:

– Begin je dag positief; Sta op tijd op, zodat je niet hoeft te haasten. Neem een moment de tijd om dankbaar te zijn voor deze nieuwe dag. Blijf niet hangen in dingen die er gisteren (of nog eerder) zijn gebeurd. Zie deze nieuwe dag als nieuwe kans om te oefenen met het toepassen van dingen die jij belangrijk vindt (volgend punt).

– Maak een lijst van dingen die jij belangrijk vindt, je persoonlijke waarden of principes. Dit kunnen dingen zijn als eerlijkheid, respect, dankbaarheid, mildheid, goed voor jezelf zorgen, voedzaam eten, betrokkenheid, balans, geduld, vriendschap, puurheid, etc. Bekijk deze lijst elke dag even en probeer deze waarden ook na te leven (begin klein, dus met het oefenen van het toepassen van één waarde per dag of week).

– Los misverstanden of ruzies op.

– Probeer zo min mogelijk te oordelen of negatief over iets of iemand te spreken of te denken.

– Ga elke dag even de natuur in (of in ieder geval naar buiten) als het licht is.

– Kijk zo min mogelijk (drama) TV of nieuws. Het meeste nieuws is namelijk negatief en wekt alleen maar meer negativiteit op.

– Ruim je huis op en gooi of geef weg wat je niet meer nodig hebt / gebruikt. Dit geeft namelijk ook rust in je hoofd.

– Kruip wat vaker op de bank met een warme kop thee en een inspirerend boek.

– Evalueer je dag. Is het gelukt om bovenstaande punten toe te passen of uit te voeren? Zo ja, prijs jezelf en ga ermee door. Zo niet, zie het als een leerproces. Morgen probeer je het gewoon weer opnieuw!

Lichamelijke schoonmaak

‘You are what you eat!’ Daar geloof ik zeker in. Als ik een dag voornamelijk ‘snel’, ‘makkelijk’ en ‘niet zo voedzaam’ heb gegeten voel ik me meer opgejaagd, uitgeblust en prikkelbaar. Slecht eten heeft niet alleen zijn effect op mijn lichaam, maar zeker op mijn geest. Als ik puur eet voel ik me geestelijk ook energieker, positiever en meer in balans. Dit effect ben ik trouwens pas echt gaan merken na een aantal keren een detox week te hebben gedaan. Tijdens zo’n week eet je zo puur mogelijk, dus oa geen bewerkte producten, geen suiker, geen alcohol en cafeïne. Als je daarna wel weer suiker neemt, merk je direct het effect ervan! De herfst is hét seizoen bij uitstek voor een detox, omdat het guurdere weer meer virussen en bacteriën met zich mee brengt. Zorg dus dat je weerstand optimaal is! Onderstaande punten kunnen je hierbij helpen.image005

– Doe een lichte detox. Eet minimaal een week lang zo puur en voedzaam mogelijk.

– Voed je lichaam (ook na een eventuele detox week) met voedzaam eten die je weerstand vergroot.

– Eet voornamelijk groenten van het seizoen, want daar zitten de vitaminen en mineralen in die wij op dat moment het meest nodig hebben.

– Gebruik verwarmende en ontstekingsremmende kruiden zoals: kaneel, verse gember, kurkuma, venkel, anijs, nootmuskaat, komijn, kardemom, zoethout, kruidnagel, peterselie en basilicum

– Drink verwarmende thee, laat ijskoude dranken staan

– Eet warme pap, soep, stoofschotels en stamppotten en vermijd salades of koud voedsel

– Wees matig met suiker, koffie en alcohol

– Neem je voor om minimaal één keer per dag de tijd te nemen om na te gaan hoe het met je gaat. Dit kun je doen door even te gaan zitten of liggen, je ogen te sluiten, je bewust te worden van je ademhaling en vervolgens je bewust te worden van lichamelijke sensaties, pijntjes en klachten. Wat geeft je lichaam aan, wat heeft je lichaam nodig, en hoe kun je er voor zorgen dat jij je lichaam kan geven wat het nodig heeft.

– Beweeg! En niet omdat het moet, maar omdat je je daardoor goed gaat voelen. Kies dus een vorm van bewegen die bij jou past, waar jij energie van krijgt! Werk je lekker in het zweet, versterk, verleng en twist je spieren, zodat afvalstoffen afgevoerd kunnen worden.

– Ga op tijd naar bed.

– Verwen jezelf af en toe met een bezoek aan de sauna of een lekkere massage.

En om nog even terug te komen op de natuur; De bladeren die nu vallen, vormen een beschermingslaag en voedingsbodem voor de zaden die in de bodem wachten op een geschikte tijd om te kunnen ontkiemen. Door je zelf te ontdoen van geestelijk en lichamelijke ballast, naar binnen te keren, je bewuster te worden van wat je lichaam echt nodig heeft, creëer jij een gezonde voedingsbodem voor positieve kwaliteiten die in jou wachten om te ontkiemen.

Een fijne herfst gewenst!

 

 

4 Replies to “Neem een voorbeeld aan de natuur en laat ballast los!”

  1. Inmiddels ben ik al een beetje door je opgevoed in deze traditie, maar wat ik eigenlijk nog steeds niet voor mezelf heb geregeld is een dagelijks moment van stilte. Dat wordt mijn goede voornemen en is ook nog eens een fijn vooruitzicht.

    1. Een heel fijn vooruitzicht! Zie een moment stilte gewoon als iets wat je ‘moet’ doen om goed voor jezelf te zorgen. Eigenlijk net als dat je je tanden ‘moet’ poetsen om gaatjes te voorkomen en je haar ‘moet’ kammen om er verzorgt uit te zien… Succes!

  2. Marieke, dank je wel voor de motiverende woorden. Voor mij schuilt in ieder seizoen een wereld van mogelijkheden om warmte te geven èn te ontvangen. Jouw suggesties voor deze herfst zijn van harte welkom!
    Lieve warme groet Aalydia

  3. Dank voor de heerlijke tips Marieke! Fijn om zo uitgebreid herinnerd te worden aan wat goed is voor ons, ook in de herfst. Vooral de voorbereiding op die ijzige winter waarin alles tot stilstand komt en het maar beter is dat je de dingen los laat en de tijd neemt om naar binnen te keren en daar je kracht te vinden , vind ik eigenlijk heel prettig en natuurlijk en ik kan me er nu al op verheugen. Zo kan in de lente des te meer alles weer los barsten 🙂
    Maar met dit stralende zonnetje nog maar even naar buiten, joehoe!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *